Kaip įkvėpti paauglius maitintis sveikiau: papasakokite, jog jais manipuliuoja greitojo maisto industrija | KIKI FIT
Reikia pagalbos? Susisiekite +37061004232 arba labas@kikifit.lt
greito maisto reklamos

Kaip įkvėpti paauglius maitintis sveikiau: papasakokite, jog jais manipuliuoja greitojo maisto industrija

Jei bandote išmokyti jaunuosius savo šeimos narius maitintis sveikiau, ko gero susiduriate su nemenkais iššūkiais. Paskaitos apie sveiką gyvenimo būdą paauglių neįkvepia – žinoma, juk su sveikata jie dar neturi jokių problemų, o kai skrandis toks tvirtas, kad ir akmenį suvirškintų, sunku priimti informaciją apie tai, kodėl vertėtų atsisakyti taip mėgstamų traškučių.

Verta pamėginti pažiūrėti į tai iš kitos pusės ir jauniems žmonėms papasakoti apie tai, kaip greitojo maisto pramonė manipuliuoja mūsų smegenimis ir skonio receptoriais, kad įtikintų mus rinktis būtent tai, ką jie mums siūlo. Tai daroma ne tik reklamose, bet ir konstruojant maisto produktus.

paaugliai sveika mityba
Naujas žurnalo „Nature Human Behavior“ tyrimas parodė, jog informacijos apie maistą skleidimas tiriamuoju formatu gali daryti didesnę įtaką nei tradiciniai mokymo modeliai (pvz.: skaičiuojant ir lyginant pasirinktų produktų kalorijas). Šis tyrimas remiasi dviem geriausiai žinomom paauglių vertybėm: noru sukilti prieš sistemą ir besąlygišku teisingumo troškimu. Dėl to moksleiviams buvo aiškinama apie reklamose slypinčias manipuliacines taktikas, jie buvo įtraukiami į žaidimą, kuriame garsių prekės ženklų reklamas galėjo koreguoti arba visiškai perrašyti.

Eksperimente, kuriame dalyvavo daugiau nei 350 Teksaso mokyklos aštuntokų, pusei vaikų buvo pasiūlytos pamokos, kuriose aiškinama, kaip greitojo maisto pramonė metodiškai kuria kenksmingus maisto produktus, sukeliančius neįtikėtiną priklausomybę. Pagrindinė industrijos marketingo technika yra nukreipti savo reklamą į dvi silpniausias socialines grupes – vaikus arba mažiau pasiturinčius žmones (ši informacija buvo gauta iš žurnalisto Michael Moss knygos “Druska, Cukrus, Riebalai”). Kitai mokinių daliai buvo dėstomos tradicinės pamokos apie sveiką mitybą.

paaugliai sveika mityba

Pirmoji vaikų grupė, sužinoję apie maisto pramonę, žaidė žaidimą „Paversk tai tiesa“, kuris jiems leido tiesiogiai piešti ant reklamų ir daryti savo pataisymus. Likusi klasės dalis mokėsi iš tradicinių vadovėlių ir  žaidė kitą žaidimą, kuriame reikėjo atspėti kiek laiko užtruks sudeginti kalorijas iš skirtingų maisto produktų.

Tyrimas buvo įkvėptas garsios reklamos pavadinimu „Tiesa“, skirtos rūkymo prevencijai. Joje paaugliai iškrovė lavonmaišius priešais tabako įmonės būstinę, protestuodami prieš tai, kad industrijai bandant pasipelnyti, kasdien miršta apie 1,200 žmonių.

paaugliai sveika mityba

„Tai sukėlė tikrą revoliuciją – pirmą kartą reklama, tiesiogiai nukreipta prieš rūkymą, buvo pavaizduota kaip maišto protrūkis“,- sako pagrindinis tyrimo autorius Christopher Bryan, mokslininkas iš Čikagos universitete esančios „Booth“ verslo mokyklos. „Mes pamanėme, kad panaši taktika galėtų suveikti, padedant vaikams ugdyti sveikos mitybos įpročius“. Pasirodė, kad toks informacijos būdas vaikams labai patiko, o jau sekančią dieną po eksperimento mokyklos valgykloje vaikai užsisakinėjo sveikesnius užkandžius.

„Dabar reklamos vaikams veiks tarsi priminimai, kad industrija bando jais manipuliuoti. Tokiu būdu reklamos net gali sustiprinti mūsų skleidžiamą žinutę apie maisto pramonę ir sveiką mitybą”, – yra įsitikinęs C. Bryan.

Pavyzdžiui, vienoje „Sprite“ gėrimo reklamoje buvo pavaizduotas reperis Drake ir gaiviojo gėrimo skardinė su įkvepiančiu užrašu: „Pažink save, žinok savo vertę“. Tyrimo metu kažkas nupiešė debesėlį šalia reperio veido, primenantį neišsakytas jo mintis, kuriame Drake neva sako: „Iš tikro man jis nepatinka“. Kiti pakeitimai buvo padaryti perpiešiant ikonišką “Sprite” gėrimo užrašą iš „Tarnauk savo troškuliui“ į „Tarnauk savo kūnui“, kartu su prierašu šalia Drake „darau tai už pinigus“ ir išilgai reklamą einančiu užrašu „Rinkodara“. Tyrimo pagrindinė idėja – kad kiekvieną kartą vaikams pamačius kažką panašaus, jie mintyse bandytų ištaisyti žodžius.

paaugliai sveika mityba

Buvo “atšviežinta” ir originali „McDonald‘s“ reklama – joje vaizduojamas didžiulis “Big Mac” sumuštinis, ant kurio didžiosiomis raidėmis užrašyta: “Tai, ko iš tiesų nori, kai užsisakai salotų”. Tada kažkas ant auksinio “M” arkų logotipo grafiti dažais prirašė: “Tai, ko iš tiesų nori, kai užsisakai salotų, turėtų būti salotos”.

paaugliai sveika mityba

Stebėdami tokias reklamas vaikai nesivilioja greituoju maistu – priešingai, jie pradėjo atidžiau galvoti apie tai, ką deda į savo kūną, išmoksta greitojo maisto reklamas vertinti neigiamai, o sveikus produktus reklamuojančias – teigiamai. Net ir mokyklos valgyklos analizė parodė, kad moksleiviai sumažino nesveikų užkandžių ir gėrimų pirkimus. Tokia informacija gali įkvėpti kiekvieną šeimą – edukuodami save, galėsite edukuoti ir savo atžalas.

KIKI FIT – tai informacija ir motyvacija kiekvienam, kuris nori atrodyti ir jaustis geriau. Trumpais, tačiau naudingais patarimais kasdien dalinamės ir socialiniuose tinkluose – sekite mus Instagram bei Facebook.

 

Komentuoti